Tvoř jistotu. Najdi, co je jasné

Manažeři to dneska nemají lehké. Na jednu stranu musí vidět do budoucna - mít vizi. Na druhou stranu musí empaticky vnímat své lidi. Lidi chtějí od svých manažerů, aby více prosazovali zájmy svých týmů. No a k tomu všemu mají manažeři většinou taky svého šéfa.

Z výzkumu Management v Čechách 2020 vyplynulo, že zaměstnanci od svého manažera očekávají, že bude mít jasnou vizi - představu budoucnosti - a současně zaměstnanci svým manažerům vyčítají, že nemají názor a neumí ho prosadit.

Jedna z účastnic výzkumu nám řekla: "Můj šéf je velký vizionář. Má vizi, ale na mě je příliš velká. Takže mě občas znejišťuje, že se v tom cítím sama. Znejišťuje mě ta daleká abstrakce. A to samé nechci dělat lidem pode mnou."

V té citaci je obsažena vlastně celá podstat potřeby vytváření jistoty. Je zcela správné hledět do budoucnosti a mít vizi. Je ale také nezbytné svým lidem tuhle dlouhou vizi dobře vysvětlit a poskytnout jim pevné body na cestě k ní .

Podstatou manažerské práce je mít představu o budoucnosti, přemýšlet v dlouhodobém horizontu a umět vysvětlit kontext rozhodnutí. Jako manažeři i se svými lidmi žijeme ve VUCA světě. A v tomhle moři proměnlivosti je úkolem manažerů dělat jasno “pro tuto chvíli”. Manažerské pochopení na základě hloubkových rozhovorů s lidmi z praxe zní:


Tvoř jistotu. Najdi, co je jasné. Co je to nejbližší jasné, aby to lidi pochopili.

Ukaž, co je nejbližší jasné, aby to lidi pochopili

Abychom si to vysvětlili trochu lépe. Představme si třeba cestu na letní dovolenou. Nepojedeme s cestovkou do hotelu u pláže, ale na 14 dní do Alp. Tenhle nápad jsem s rodinou probral (no, spíš jsem to oznámil) už v lednu a mě je naprosto jasné, jak ta dovolená bude vypadat.

A tady je první kámen úrazu. Je to jasné mě. Já vůbec nevím, jestli je to jasné manželce a dětem. Já si dokonce myslím, že dětem je to úplně jedno. Hlavně, že budou s tátou a mámou 14 dní na dovolené.

A stejné je to v manažerské práci. Řekl jsem svým lidem výhled na půl roku dopředu a s pocitem, že vše je jasné, odcházím tvořit další vizi.


TIP:

Sledujte aktuální myšlenky na webinářích, záznamy těch, co už proběhly, jsou zdarma.


Během února začínají doma přicházet první nesmělé dotazy - od dětí: “Tati, bude tam koupání?”. Manželka jen zvedne hlavu a soustředěně poslouchá, jak odpovím. “Ugh… éé, mmm. Jasně, jsou tam krásná jezera s čistou vodou. Koupání bude.” Uf, nejasnost jsem vyjasnil.

Za pár dní, přichází manželka se sadou už výrazně konkrétnějších dotazů: “Kde budeme bydlet? Jak to bude s jídlem? A vážně si myslíš, že malá bude nadšeně každý den běhat po kopcích? Cože, Ty si sebou chceš brát kolo?”.

Co se stalo v půlce března 2020, už ani vyprávět nemusím. Všichni víme, že v tu chvíli se jakékoliv plány na dovolenou staly (alespoň dočasně) naprosto iluzorní.

Kde jsem měl hned udělat jasno?

V první řadě jsem měl tu svoji představu letní dovolené lépe popsat. Nejen říct, že pojedeme do Alp. Měl jsem říct, že bych tam chtěl chodit po horách a jezdit na kole. Měl jsem říct, že chci jezdit sám, na silničním kole, 1 za 2 dny odpoledne, zhruba na 3 - 4 hodiny. A měl jsem vytvořit prostor pro otázky a pro nápady, co by chtěli na té dovolené dělat ostatní.

Dalším místem, kde mělo být jasno mělo být bydlení. Vlastně tohle jsem mohl nechat plně na ženě, je v tom skvělá, baví jí to a ví přesně, co jako rodina k dovolené potřebujeme. Jasno tedy mohlo být v tom, že manželka nám do konce února najde skvělé bydlení.

A tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho.

Pro manažera a jeho tým je klíčové mít jasno v tom, čeho má být dosaženo jejich společnou prací. To jasno má různé časové rámce. Potřebujeme mít jasnou dlouhodobou vizi. A potřebujeme mít jasno na nejbližších pár dní. Když je jasno, cítíme se v bezpečí a dělá se nám všechno lépe.

Dlouhodobou vizi rozdělte společně na kratší úseky

V manažerské práci je to stejné jako s rodinnou dovolenou. Představu cílového stavu je potřeba popsat tak, aby ho moji lidé pochopili. Potom, ideálně společně, začít pracovat na rozdělení cesty k cíli na menší smysluplné úseky.

K popisu cílového stavu se skvěle hodí obraz budoucího úspěchu. V každém úseku je potřeba zase udělat jasno v tom, odkud začínáme a kam předpokládáme, že dojdeme. A pokaždé je potřeba se podívat, jestli ještě pořád jdeme k tomu původnímu cíli. 

Kontrola směru k cíli má dva důvody. Jednak můžeme nechtěně sejít z cesty a jednak se cíl mohl (trochu) změnit. Žijeme přece ve VUCA světě.

Ověřujte, že si rozumíte a jste v souladu

Úkolem manažera je včas rozpoznat, že lidi jeho vizi nerozumí nebo s ní nesouhlasí. Porozumění a souhlas nejsou stejné věci. Může se stát, že vaší vizi lidi rozumí, ale nejsou s ní v souladu. 

To, že lidi vizi chápu poznáte snadno, když je vyzvete, aby vám ji vysvětlili svými slovy. Samozřejmě, že to nesmí vypadat jako zkoušení nebo písemka ve škole. Jednoduše se přátelsky ptejte svých lidí na budoucnost.

To, jestli jste v souladu se poznává hůř. V ideálním světě jste zvládli vytvořit prostředí, ve kterém Vám lidé ochotně a upřímně řeknou, když s něčím nesouhlasí nebo se jim to nelíbí. Pokud takové prostředí nemáte, je potřeba na tom začít pracovat. Ze začátku úplně postačí, když lidem dáte otázky typu “Co by nám mohlo plány překazit?” nebo “Jak by to vypadalo, kdybychom to celé zvorali?”. Nic neříkejte, jen všechno pište na tabuli nebo flipchart.

Uvidíte, kolik negativních myšlenek se objeví a jak budou formulované. Počkejte, až budete mít drtivou většinu. To poznáte - začne být ticho.V žádném případě, ty myšlenky hned nevyvracejte. Požádejte pak svoje lidi, aby Vám s tím pomohli. Aby navrhovali, jak ty překážky, které teď zazněly, můžete společně překonat. Bude to trochu vřava, ale dejte tomu čas. Postupně se to zlepší.

Poděkujte za upřímnost a slibte, že příště budete rádi, když lidi přijdou s nesouhlasem.

Právě jste udělali jasno tam, kde bylo naprosté temno. Možná bylo těžké překousnout tu chvíli, kdy jste slyšeli, proč je Váš plán špatný. Ale bylo potřeba tahle místa vyjasnit, abyste mohli jít dál.

A už je jasno

Teď už určitě víte, proč musí manažer dělat jasno. Je to proto že

  1. Jasno přináší pocit jistoty - víme kde jsme a víme, že šéf ví, kam půjdeme.
  2. Jasno má více časových rámců - potřebujeme jasno v dlouhodobém horizontu a současně potřebujeme jasno tady a teď.
  3. Velkou práci rozdělte na menší úseky - pocit obrovské porce práce zatemňuje mysl. Rozdělte cestu na menší jasné úseky a ten aktuální vyjasněte.
  4. Ověřujte, že si rozumíte - vždy je potřeba vědět, že lidi mají nebo nemají jasno. Čas tomu věnovaný se vyplatí.

Autor: Víťa Žalud


Pokud se chcete pobavit o tom, jak ještě lépe dělat "jasno", ozvěte se. Stačí si pomocí tlačítka níže vybrat datum a čas a spojíme se online.