Nemáte už klapky na očích?

Zažil jsem situaci, kdy jsem přišel do nové firmy, k novému týmu. S pocitem, že už jsem viděl a zažil všechno, jsem zahájil úvodní poradu. Byl jsem naivní. Po hodině jsem odcházel s pocitem, že s těmihle lidmi to bude fakt těžký a možná to vůbec nepůjde.

Už víme, že vývoj nikdy nekončí. A to se týká nejen světa a našich lidí, ale i manažerů. Pokud se pořád vše kolem nás proměňuje, musíme se měnit a přizpůsobovat i my, manažeři. Je to nekončící proces.

Už vím, jak na to

Když se manažer prokouše celou záplavou situací, ve kterých si tříbí svůj manažerský styl, začne mít pocit, že už ví jak na to. A přesně tenhle pocit je velice ošidný. Ne nadarmo se říká, že pýcha předchází pád.

Stačí, aby nastala nějaká trošku větší změna - třeba výměna několika lidí v týmu a už je potřeba upravit styl práce.

Klapky na očích

Ta moje první porada byla skvělá lekce a zpětně jsem za ní moc rád. Dostalo se mi tvrdého ponaučení, že to co mi fungovalo po letech práce někde jinde, tady prostě fungovat nebude. Ta firma měla úplně jinou kulturu, tým byl složený z velice chytrých lidí, kteří všichni do jednoho měli mindset dobrovolníka. To znamená, že pro ně nebyl vůbec žádný problém kdykoliv říct, že už je to nebaví a že už nepřijdou.

Díky té první lekci jsem sundal klapky a začal se znovu učit. Začal jsem hledat, jak pracovat s velmi inteligentními lidmi. Zkoumal jsem cesty, jak s nimi komunikovat. Četl jsem - po dlouhé době zase hodně a tentokrát především poslouchal audioknihy, protože jsem byl hodně na cestách.

Můj zajetý tunel se úplně sesypal. Naštěstí.

Celý tenhle příběh se mi vybavil, když z výzkumu manažerských AHA momentů v analýze vyvstalo toto doporučení:


Opakovaně ověřuj, jestli už nemáš klapky na očích. Jestli už nejsi zajetý v tunelu.

Jak přijít na to, že jsem v tunelu?

Jedna možnost, jak na to přijít je srážka s realitou, jako se to stalo mě. Lepší je pravidelně si ověřovat, jestli už jsem se nechytil do pasti. Tady jsou tři tipy, jak na to.

Zpětná vazba - fakt, zase?

Výborná technika je zpětná vazba od vašich lidí. Pravidelně si od nich vyžadujte upřímnou, konkrétní a klidně neúprosnou zpětnou vazbu. Bude to fungovat, pokud vaši lidé uvidí, že si z toho něco berete. Poznají, že měníte věci, které vám ve zpětné vazbě předali. A tím bude vznikat bezpečné prostředí, ve kterém se věci přirozeně dobře řeší.

Pozor ale na to, abyste se nestali obětí manipulace. Není nutné vyhovět každé zpětné vazbě, kterou dostanete. Je třeba změny dělat v souladu s dlouhodobou představou, jak máte společně fungovat.

A funguje to i opačně. Dávejte zpětnou vazbu svým lidem. Budou rádi. Zpětná vazba je dárek. Nakonec je to i cesta k dalšímu manažerskému Aha momentu: Nejdřív buduj vztahy.

Výměna manželek. Pardon, manažerů

Tohle je trochu netradiční technika, ale funguje výborně. Čas od času se domluvte s kolegou manažerem na stejné úrovni a pozvěte ho na nějaký meeting s vaším týmem. Připravte mu agendu, trochu ho zasvěťte do problematiky a nechte ho schůzku vést. Sami se dívejte a nezasahujte. Pište si poznámky.

Uvidíte neskutečné věci.

V první řadě uvidíte Vaše lidi z jiného úhlu. Jako pozorovatel budete mít čas vnímat, jak vaši lidé reagují, co dělají během schůzky (jasně, ty notebooky nemají na poznámky) a jak jsou propojení navzájem.

Další věc, kterou uvidíte, bude pravděpodobně jiný styl vedení schůzky. Možná bude na některé věci fungovat líp než ten Váš, možná hůř. Zamyslete se nad tím a s kolegou manažerem to potom proberte.

No a při předávce žezla kolegovi taky uvidíte, jak moc máte schůzky připravené. Jestli máte zaběhanou rutinu, která je už 2 roky stejná, je na čase se nad tím zamyslet. A jestli nemáte rutinu vůbec žádnou a vaříte schůzky z vody, tak to je taky na pováženou.

Uvidíte.


TIP:

Sledujte aktuální myšlenky na webinářích, záznamy těch, co už proběhly, jsou zdarma.


Upřímně si odpovězte

Tahle technika se hodí, když nemáte nikoho s kým byste se vyměnili a zpětná vazba od týmu z nějakého důvodu není funkční. Vlastně se hodí i v těch předchozích případech.

Posaďte se k notebooku, pusťte si nějakou videokonferenci a promítněte si sami sebe. Jasně, šlo by to i se zrcadlem, ale to by nebylo tak manažersky cool.

Až se na monitoru uvidíte, položte si tyhle otázky:
  • Jak dobrým manažerem svým lidem jsem od 0 do 10?
  • Co se u nás změnilo za poslední čtvrtrok a jak jsem na to reagoval? (Co bych dnes udělal jinak?)
  • Co se nám opravdu daří/podařilo a jsem na to hrdý? (Řekl jsem to svým lidem?)
  • Jaký máme dnes největší problém? -> odpověď bude XYZ
  • Co mohu zítra udělat jinak, abychom zlepšili věc XYZ? ... Co chci touto příští aktivitou způsobit?
  • Kdy si zase udělám takovouhle manažerskou retrospektivu? Termín: …….

Odpovědi na tyto otázky si napište a upřímně se jimi zabývejte.

Happy end

Jestli čekáte happy end mého manažerského příběhu z úvodu článku, tak vás možná zklamu. Ukázalo se, že s kulturou firmy nejsem kompatibilní. Navzdory všem svým znalostem a zkušenostem jsem nedokázal ve firmě fungovat, tak abych byl vnitřně spokojený. K tomu se ještě přidalo hodně dlouhé dojíždění. Po roce a půl jsem odešel. Pro mě ten odchod ale byl šťastným koncem. Hrozně moc jsem se naučil a pár věcí jsem naučil jiné lidi.

Tři věci, které můžete dělat, abyste shodili klapky a vykoukli z tunelu:

  1. Zpětná vazba - říkejte si o ní, učte jí dávat i přijímat. Dávejte zpětnou vazbu.
  2. Buďte pozorovatel - pokud to jde, podívejte se na svůj tým z jiného úhlu. Výměna manažerů může být výborná příležitost.
  3. Buďte k sobě upřímní - nemusíte na sebe být krutí, stačí upřímné zhodnocení situace.

Autor: Víťa Žalud


Pokud vás téma zaujalo, pojďme si o něm popovídat. Stačí si pomocí tlačítka níže vybrat datum a čas a spojíme se online.