Když šéfuju nemakám

Když jsme dávali dohromady 10 kroků, aby tým fungoval, jedním z bodů bylo: Potřebujete šéfa! Pokud ale šéf se svým řemeslem zrovna začíná, brzdí ho obvykle několik věcí. Tady je několik základních tipů (nejen) pro začínající šéfy. (Pokud chcete intenzivně pracovat na svém managementu, podívejte se na náš rozvojový cyklus Manažerské mistrovství.)

1. Když šéfuju nemakám

Neberte to špatně, ale tým potřebuje někoho, kdo se v tom neutopí, udrží si nadhled a bude tým posouvat. Neznamená to, že sedí s nohama na stole. Ale potřebuje si uvědomit, že jeho role je jiná. Musí nejprve umožnit zbytku týmu, aby mohl fungovat. A to neudělá tím, že bude dřít ze všech nejvíc. "Když šéfuju nemakám" neberte doslovně. Je to připomínka, že máte makat na těch správných věcech.

2. Moji lidé to dělají jinak než já a to je v pořádku

Nechtějte po lidech, aby věci dělali stejně dobře “jako vy”. Můžou to totiž udělat úplně jinak dobře. Vždy hodnoťte práci z pohledu funkčnosti a přínosu pro cíl a tým. Nemusí to být tak dobré, jako byste to dělali vy.

3. Neutíkejte svým lidem

Vzali jste si to za své, dáváte tomu všechno. Ale nemůžete čekat, že to všichni ostatní mají stejně. Jít příkladem je fajn. Ale nesmíte své lidi utavit. Obzvlášť když jsou tu dobrovolně - stejně snadno jako přišli i odejdou...

4. Nelpěte na každém detailu, udržte si nadhled

Nevrtejte do každé drobnosti, abyste lidi neotrávili. Nechte je dýchat. Váš přínos je koordinace a nadhled v celkovém směřování.

5. Řekněte svým lidem, co dělat budete a co ne

Vyjasněte si s lidmi svou roli vedoucího týmu. Dohodněte se, jakým způsobem budete posouvat společnou práci, abyste se v tom cítili dobře vy i vaši lidé. Klidně si nechte od lidí říct, co dělat nemusíte, protože to zvládnou bez vás.


TIP:

Přečtěte si také, jak se stát Z manažera lídrem snadno a rychle. Lusknutím prstu to samozřejmě nejde. Ale můžete se podívat na 4 tipy od manažerů z praxe.


6. Mluvte s lidmi o společném cíli, dejte jim kontext

Lidé dneska chtějí rozumět tomu, proč něco dělají. Dodejte jim kontext, aby jim práce dávala smysl. Všichni členové týmu by zejména u dlouhodobějších projektů měli rozumět cíli v širším kontextu.

Pokud je váš tým součástí nějaké větší platformy, zopakujte si, co je její vizí a mluvte o tom, jak s ní každý z týmu souzní. (Např. Česko.digital chce udělat Česko lepším místem pro život.)

Pokud máte jako skupina společný záměr, mluvte o něm. (Např. Dáme roušky - dělá všechno pro to, aby se důležité ochranné pomůcky dostaly všude, kde jsou potřeba.)

A pak si stanovte společný cíl, se kterým všichni souhlasí. (Např. Dáme roušky si dalo za cíl vytvořit mapu, která propojí poptávku s nabídkou roušek a všech návazných služeb.)

Pokud jste vznikli jako skupina s přesně daným cílem, zopakujte si ho a mluvte o tom, jak mu každý z vás rozumí.

Stojí za to probrat také otázku, co každý z vás potřebuje pro život a práci - jaké hodnoty jsou pro vás zásadní. Které z nich se nejvíce opakují ve vašem týmu? (Např. Team Test má tyto hodnoty: otevřenost, spolupráce, zvědavost, svoboda, smysluplnost, radost. Takto jsou to pouze slova. Důležité je, co každé z nich znamená v každodenním životě. A jestli jim odpovídají každodenní rozhodnutí našeho týmu.)