Management s medvídkem a mluvení místo emailů

„No jo, ale nemůžu s podřízenými pořád jenom mluvit.“ Šéfové mají někdy strach, aby stihli „svoji“ práci. Ale mluvit s lidmi je jejich práce. Reálně je to tak, že nejdříve potřebuji lidi naučit, že spolu opravdu máme mluvit. A potom je potřebuji usměrnit, abychom mluvili o podstatných věcech a využívali společný čas efektivně. 

K tomu prvnímu i tomu druhému jsem za poslední dobu pochytil několik inspirací. Tady jsou.

Pátek bez emailů a hodnocení

„Přijďte za mnou kdykoliv, moje dveře jsou otevřené.“ Věta, kterou už vyslovila spousta manažerů. Ale přijdou po ní zaměstnanci s radostí pohovořit? Ne vždy. Záleží na tom, jak moc důvěry už se v pracovním vztahu podařilo nastavit. A bohužel také na předchozích zkušenostech, které si s sebou mohou zaměstnanci nést docela dlouho.

Záleží tedy na tom, co k otevřeným dveřím manažer řekne. Ne jednou, ale co říká opakovaně. Funguje určit konkrétní den a čas – třeba pátek odpoledne. „Budu dělat ve své kanceláři administrativu a můžu ji kdykoliv odložit a věnovat se vám.“ Ještě důležitější pak je, proč by měli za vámi přijít. Mě moc potěšil jeden technicky a výsledkově orientovaný manažer. Připravil se a řekl lidem něco takového: „Já potřebuji vaši pomoc k tomu, abych vám mohl dát podporu, kterou potřebujete vy. Ale já vám do hlavy opravdu nevidím. Potřebuji, abyste mi přišli říct, co v ní máte, co vás trápí nebo co by se vám líbilo. Přijďte za mnou v pátek kdykoliv odpoledne a já vás budu moc rád poslouchat.“ A pak to říkal opakovaně. Obyčejná slova? Možná. Ale pokud to myslíte vážně, věřím, že opakovaní zdánlivých samozřejmostí (ne frází) je to, co vytváří kulturu vašeho týmu.

Ještě vyhraněnější přístup zvolil jiný šéf. Vyhlásil pátky bez emailů. „V pátek mi nepište žádné emaily a neřešte se mnou denní operativu. Chci, abyste přišli nebo zavolali a řekli mi, co vás opravdu trápí. Můžete mi říct, jaké věci neznáte, i když už byste měli. Můžete mi říct, co vás trápí, i cokoliv mimo práci. Cokoliv mi řeknete, nebude součástí vašeho budoucího hodnocení.“ A v hodnocení se potom opravdu objevovaly věci založené na výsledcích a faktech. Nikoli na čemkoliv, co zaznělo při pátečních hovorech „pod imunitou“.


TIP:

Další 4 tipy tentokrát z průzkumu mezi manažery najdete v článku Z manažera lídrem snadno a rychle


Přijď za hodinu

Možná jste ale v jiné situaci. Podařilo se vám vaše lidi rozmluvit. A oni mluví a mluví. Chtějí čím dál víc vaší pozornosti a vy už to prostě nestíháte. Pak stojí za to, začít trochu filtrovat to, o čem spolu opravdu mluvit máte. Jedna manažerka to vyřešila tak, že začala učit lidi, že její čas je naplánovaný a že si ho nemůže nechat vzít úplně kdykoliv. A tak jim (mimo úplně urgentní záležitosti) začala říkat: „Ano ráda ti s tím pomůžu, až tohle dodělám. Přijď prosím za hodinu.“ A dopadlo to dobře. Lidem nezbylo, než se ještě jednou zamyslet, jestli přeci jen nedokážou s daným problém pohnout sami. Spoustu dotazů se během té hodiny „vyřešilo samo“. A manažerka pak měla víc času věnovat se těm, kteří ji opravdu potřebovali.

Řekni to medvídkovi

Pro situaci, kdy s vámi lidi chtějí mluvit až moc je tu ještě jedna moc pěkná metoda. Posdílím jí s vámi, i když je trochu nezvyklejší. Jedna manažerka byla také v situaci, kdy s ní její lidé mluvili víc, než jí dovoloval čas. A tak si řekla, že je potřeba posunout se na novou úroveň. 
Použila k tomu svého plyšového medvídka. Posadila ho na židli, a když za ní zase přilétl jeden z jejích lidí, tak na medvídka ukázala a řekla: „Řekni to nejdříve medvídkovi.“ Lidi byli nejdříve zmatení. Ale když řekli svůj problém plyšákovi a on samozřejmě mlčel, nezbylo jim než si začít odpovídat sami. Později už manažerka lidem, kteří vrazili do kanceláře, jen prstem ukázala na medvěda. A ještě o něco později koupila každému spolupracovníkovi jeho vlastního medvídka.
Zní to trochu podivně a ne každý by si tuto formu ustál. Ale podstatou je, že manažerka naučila své lidi, nejdříve se zastavit, rozmyslet se, pokládat sami sobě otázky. Spoustu věcí vyřešili sami. A ona s nimi řešila jen to opravdu podstatné.

Za sebe se snažím ještě o jednu věc. Aspoň jednou za čas ocenit, když se mnou moji lidi řeší připravené věci, vymyslí něco sami nebo se jim něco povede. Snažím se nejen věci vyřešit, ale taky projevit nadšení, protože na mě není hned vidět. A hlavně nezapomenout poděkovat.

Díky, že jste dočetli až sem :)

Pozn.: Článek původně vyšel 5.6.2016 na MojeMistrovství.cz 

Cyklus Manažerské mistrovství

Rozvojový cyklus 4 dní v průběhu půl roku:

  • 6 věcí, které manažer nedělá jen na vlastní nebezpečí
  • Zadávání úkolů a motivace různorodých lidí v týmu
  • Fungujícíc tým jako celek
  • Jak vytvářet důvěru a autoritu manažera

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku