Trendy ve vzdělávání
Únor 26, 2017
Dlouhodobě sledujeme, kam se vyvíjí vzdělávání v českých firmách. Na konci roku 2016 jsme se zeptali těch, kdo o rozvoji lidí rozhodují, připravují programy pro své lidi a trendy vidí z podstaty své práce. Odpovědi nám přišly natolik zajímavé, že jsme se rozhodli o ně podělit.
Zde je tedy výběr toho nejzajímavějšího. S respondenty jsme dělali polostrukturované rozhovory. Odpovědi jsme zpracovali do tematických „příběhů“. Popisujeme v nich realitu, která platí pro ty, kdo nám odpovídali. Využili jsme k tomu i přímé znění odpovědí. To jsou části textu označené kurzívou. Nechali jsme víceméně v původním znění, proto vás možná překvapí nespisovné výrazy nebo formulace blízké spíše mluvené řeči než klasickému psanému projevu.
Možná to u vás vypadá jinak, možná je z vašeho místa některý z trendů jiný. Napište nám, budeme rádi.
Jaká témata zaujmou a jaká jsou nejdůležitější
Odpovědi se dělí na to, co je ideál, co je must have a co se aktuálně řeší. Je tedy rozdíl, co zaujme a co opravdu děláme.
Personalisté si všimnou nějakého výjimečného tématu (Muži a ženy v práci, Milenium generace, Jak pracuje mozek, Svoboda v práci, Směřování HR a jeho změny) nebo tématu, které je dobře uchopené a aplikované v jejich firmě (procesní řízení) nebo akce, která je intenzivně seberozvojová pro respondenta (Leadership a moje síla). Must have jsou mezilidské dovednosti a manažerské dovednosti, leadership a koučování. Mezi tématy, která se opravdu řeší, se objevují ženy ve vedení, mindfulness, komunikace a změna.
TIP:
Mohl by vás také zajímat průzkum na téma management a leadership: Manažer, lídr, šéf nebo náčelník? Leadership a jeho vnímání českými manažery
Manažerské řemeslo
- Manažerské dovednosti
- Procesní řízení
- Muži a ženy v práci
- Ženy ve vedení – téma: diverzita, sestavování týmů podle různých kritérií.
- Milenium generace
- Mindfullness
- Leadership
- Delegování
- Koučování
- Projektové řízení
- Jak pracovat s lidmi, kteří nejsou moji přímí podřízení
- Řízení na dálku
Osobní leadership
- Mezilidské dovednosti
- Work-life balance
- Mindfullness
- Energy management / Stress management - jak se vyrovnat s pracovní náloží / Přepracování a uvolnění
- Práce s klíčovými lidmi - jak s nimi dlouhodobě pracovat
- Já a moje síla
- Jak funguje mozek
- Komunikace myšlenek a nápadů
- Zpětná vazba
- Naslouchání
- Inovace
- Jak se vyznat ve světě permanentní změny. Jak v tom žít.
- Jak se neztratit v záplavě dat, rychle se rozhodovat a nezahlcovat se
Nejčastěji zmiňovaná témata jsou management a leadership. Dále jsou to jmenovitě různé oblasti komunikace – zpětná vazba, naslouchání a slaďování komunikace. Jeden z respondentů uvádí, že někteří odborníci mají dobré myšlenky, ale nedokáží je prodat dalším partnerům. Z toho vyvozuje aktuální témata: “jak formulovat myšlenku”, “jak prodat svůj nápad”, “umět se stručně, jasně vyjádřit”, “jak zaujmout jiný typ člověka”, “jak se prodat”.
Zajímavá jsou pak témata na rozhraní vzdělávání a work life balance: energy management, stress management, přepracování a uvolnění, mindfulness. Cílem mindfulness je, aby lidé, hlavně top manažeři, byli sami v sobě, aby byli autentičtí a nezbláznili se z práce.
Ve společnostech, které právě procházejí změnou, je aktuální change management, a z toho vycházející témata – orientování se ve změně, jak motivovat, jak komunikovat změnu. Podle jiného respondenta se toto téma vyvíjí. Změna je pořád živé téma, ale ne v té podobě, jak se na ni připravit a vyrovnat se s ní. Ale spíš, jak v tom žít – např. jak na krátkodobý time management, rychlé rozhodování v kratším horizontu.
Svět je rychlý, nepředvídatelný, neplatí starý dobrý zákonitosti a příručky. V tom mají manažeři problémy. Vznikají nová témata, kterým ještě nečelili. Je to prostředí permanentní změny – Jak v něm mohou být úspěšní a spokojení. Proto by se hodilo školení Jak se vyznat ve “VUCA světě”. Z toho vyplývají témata: “co se mění a kam to směřuje”, “život ve změně”, “člověk a moderní technologie”, “projektové řízení pro bankovní sféru”. Autor těchto témat by si osobně přál vzít top management na 2-3 denní výjezdové setkání, kde by je provázel indiánský šaman, aby zažili, jak to chodí v “primitivní” společnosti, a z toho měli nějakou impresi, jak ten VUCA svět uchopit zespoda.
Co je VUCA svět
Během válek v Iráku a v Afganistánu si velení americké armády uvědomilo, že čelí čtyřem různým charakteristikám prostředí, které významně ztěžují možnost řídit věci shora. Používá se pro ně zkratka VUCA: Volatility = nestálost, pomíjivost / Uncertainity = nejistota / Complexity = složitost, spletitost / Ambiguity = nejednoznačnost, rozporuplnost. Události ve VUCA světě se dějí zdánlivě náhodně, nepředvídatelně, faktorů pro rozhodování je příliš mnoho.
Aktuální trendy ve vzdělávání
Základní trend je jasný, a to je odeznění krize, takže se do vzdělávání pouští více peněz. Díky tomu se více lidí dostane na trénink i od spodu. Dříve byla snaha si hodně školení zajistit interně, nyní se nabírají externí partneři. Více se kombinují interní a externí zdroje. Někteří nicméně pociťují klid před bouří: Vidím, že svět se mění, někdy to probleskne.
Na mnoha místech už se ale bouře přiblížila, a z toho vyplývají následující změny. Stále více se používají individualizovanější formy, víc se snažíme přizpůsobit cílové skupině. Cílenější rozvoj zaměstnanců souvisí na druhé straně i s tím, že musíme hospodárněji nakládat s financemi. Firma už neposílá všechny na vzdělávání, ale vybírá si konkrétní jedince, zvažuje za koho, co platí. … Zároveň je tématem program ušitý na míru tak, aby se udržel kontext s problematikou přímo ve firmě a vytěžily se znalosti ve firmě. Respondenti se snaží tvořit ucelenější programy. Tak, aby na sebe navazovaly, aby měly větší koncepčnost. … Na vzestupu jsou nácviky na místě – stínování, mentoring, výměna zkušeností ve firmě (on the job) a pak debriefy.
V jedné z firem kompletně redefinují vzdělávání. Po implementaci LMS (Learning Management System) nezůstane kámen na kameni. …snažíme se o přechod na uživatelskou stranu, aby tomu uživatel rozuměl i bez oddělení vzdělávání. Vysvětlení k tomu je následující: dřív byla nabídka vzdělávání jako jednotlivé domečky. Takže uživateli se stalo, že něco chtěl, ale šel pro to do špatného domečku a musel znovu někam jinam. Byl zmatený a znechucený. Teď se snažíme o to, aby vše bylo na jednom místě a pro uživatele přehledné.Firmy se snaží dosáhnout, aby se sami lidé zapojovali a hledali si pro sebe témata vzdělávání. … Snažíme se využít znalosti lidí, aby mohli své silné stránky využívat navzájem, aby byli schopni se učit navzájem.
… Pracujeme s talenty, manažery a specialisty tak, abychom jim pomohli nechat rozkvést jejich potenciál a soustředit se na to, jak ho ve firmě opravdu využít. Přitom jdeme ideálně vždy cestou od sebepoznání (např. typologie osobnosti) a přidat i něco netradičního jako třeba potní chýše.
Přístup, o který se firmy snaží, někdo nazval Self Development Ownership. Zároveň je podle odpovědí vidět i změna na druhé straně – nově vychází zájem od zaměstnanců, lidé sami jdou a sami na sobě pracují, jsou schopnější než dříve se na rozvojový program už i sami připravit - nejsou už jen pasivní, chtějí ten čas maximálně využít.
Trend by se dal shrnout následující větou: Takže bych řekla, že se to mění od řemeslných kurzů “jak to dělat” k tomu, “jak pracovat sami se sebou”.
Je nějaká moderní forma vzdělávání, kterou byste ocenili?
Možná, že vám v předchozí části chyběly nové technologie. To proto, že je jim věnována tato samostatná část. Ptali jsme se lidí, jak využívají moderní technologie ve vzdělávání a co oceňují, získali jsme odpovědi na linii „ne – pouze e-learning – nové technologie jsou sexy“.
Ne
Nemáme s tím praxi. … Zatím nic takového ve firmě nepřichází v úvahu … Zatím se to ve firmě moc nepoužívá - ani videa a e-learningy, protože … máme v rámci práce velmi omezený přístup na volný internet, hlavně z důvodů bezpečnosti.
E-learning
Většina dotazovaných firem používá z nových technologií pouze e-learningy, často pouze pro technická nebo základní školení: E-learningy se používají u jazykového vzdělávání, které je považováno za nutnost, už to není konkurenční výhoda, takže se do toho neinvestuje. Také u vědomostních hardskills. Jinak je lidi moc neberou. Podle dalších HR-istů není e-learning dobře akceptovaný nebo je z pohledu lidí dokonce za trest.
V některých firmách je e-learning přesto směr, kterým se chtějí rozvíjet. K čemu je to dobré, je jasné: je hodně zaměstnanců a spousta z nich není na centrále, takže vozit je na školení je náročnější než e-learning.
Jednoduché sexy věci v nových technologiích
Jde to dělat jednoduše, stručně a zároveň to má hloubku. Přitom samotné technologie jsou očekávaným tématem: moderní technologie, jejich osahání a osvojení. Pro určité formy to může být fajn, ta dostupnost dnes odkudkoliv i z mobilu, můžete se učit, když někde čekáte. Krátká videa jsou fajn, to už i doporučujeme lidem – třeba krátká videa z TEDxu nebo YouTube kanálu. TED je v tomto směru vůbec silná inspirace: Mně by se líbilo, kdyby se půlka firmy dala poslat na TEDx. Jako udržovací či inspirativní s přítomností lidského faktoru mi přijdou právě dobré ty TEDxy.
Jedním z důvodů oblíbenosti videí je, že jakmile je jednou koupíte, tak už jsou pak zdarma. Zároveň jsou videa jednou z cest, jak podporovat dříve v článku zmíněnou změnu ve vzdělávání: Spějeme právě k tomu – „tady máš různé formáty vzdělávání, konzumuj je, jak chceš, kdy chceš.”
V některých firmách se uvažuje také o jiných formách on-line obsahu: články, videa, webová setkání a skype. S dodatkem: na to nejsme ještě připraveni. Někteří nepřipravení uvažují o využití mobilů a iPadů, kde by bylo možné snad omezení přístupu na internet obejít, případně i pomocí nějaké aplikace, ale neumím si to představit.
Zajímavý je pak tip z jedné firmy, kde používají online kurzy univerzit ve světě – prezenčně bychom tam zájemce poslat nemohli, a takhle to jde zprostředkovat.
TIP:
Překvapivá nejčastější odpověď: Živé setkání nic nenahradí
Někteří „digitální“ vzdělávání odmítají, protože autentické setkání lidí je nejvíc. Ale často i ti, kdo nové formy zvažují nebo již využívají, říkají, že to určitě nikdy úplně nenahradí živá školení. … Nejfunkčnější je, pokud dostanu ty lidi na jedno místo, mají spolu interakci, mohou spolu pobejt. Důvodem je, že lidé mají rádi trénink s lektorem. Jsou jinak pořád u počítače. Chtějí si to zažít, mít možnost si to vyzkoušet, mít zpětnou vazbu a možnost se obrátit na lektora nebo na kouče.
Pro část lidí je tedy elektronické vzdělávání spíše doplňkem o dotazník, e-learning nebo třeba sociomaping. Pomáhá to těm lidem, kteří jsou více vizuálně zaměření – lépe se jim pak informace skládají k sobě.
Co vaši lidé na rozvojových programech nejvíce oceňují?
Konkrétnost, praktičnost, přímá aplikovatelnost do práce
- Konkrétnost, užitek, mít něco ze školení, co mohu hned zkusit aplikovat, propojení na reálné situace.
- Praktičnost, když si mohou rovnou odnést nějaký poznatek, návod a vyzkoušet si ho v praxi.
- Když je školení relevantní pro jejich práci, opravdu se něco naučí.
Propojení s dalšími kolegy a zajímavými lidmi.
Lidé rádi potkají lidi odjinud, zjistí, že jsou to taky lidi, oceňují osobní kontakt, poznání se napříč firmou. Platí to pro sdílení mezi samotnými účastníky kurzu. Lidé z různých částí firmy se také poznají po lidské stránce – to je pro účastníky pak vždy silné a pomáhá jim to při kontaktu v práci.
Zaměstnance láká nejen setkání lidí z různých závodů, ale také předávání zkušeností na mezifiremní úrovni, ideálně s lidmi ze stejné úrovně z jiných firem.
Svoboda a prostor
Oceňují to, že si mohou vybrat, že si mohou říct, co chtějí, a dostanou to.… dohodnou se na ročním pohovoru. Na samotných kurzech lidé oceňují otevřenost, že mají volbu, jsou tam s tím, že tam být chtějí, a s tím se pojí i svoboda se na místě svobodně projevovat. A také to, že mají čas, který si mohou vzít na přemýšlení na workshopu, které je soustředěné, a nic je u toho neruší.
Ostatní odpovědi
V odpovědích se ještě objevila dobrá struktura, koučovací přístup, jak je téma uchopeno.
Co dělá ve vašich očích lektora žádoucím lektorem?
Podobně jako v našem předchozím průzkumu na téma leadership je častou odpovědí, že kvalitního lektora dělá osobnost nebo charizma. Charizma je charizmatické slovo, ale bez pevného prokázaného základu. Nicméně v odpovědích se objevovalo v kombinaci s tím, že umí udržet pozornost lidí, dovede ty lidi strhnout, je srdcař, je autentický, má charizma, má přirozený respekt a příjemnou komunikaci.
Jeden z účastníků popsal skvělým způsobem pyramidu lektorských kvalit, která se v obrázku čte od spodu nahoru.
V dalších odpovědích se opakovala dvě témata – praktická zkušenost a schopnost přizpůsobit se skupině.
Účastníci nechtějí jen slyšet informace, chtějí "leading by example", vidět, že lektor je do tématu ponořen, je tam naplno a má co říci, že to téma je jeho, že by o něm dokázal mluvit týden. … když je vidět, že to téma je jeho, umí říci příklady z komerční praxe i neúspěchy, omyly - tím získává lidský kredit, člověka, který také hledá cestu a vzdělává se.
Lektor musí být s tou skupinou, mít citlivý přístup, umět odhadnout skupinu a reagovat na ni. Např. když vidí, že na to ta skupina má, tak jim přidá další zajímavé a netradiční možnosti. Zkušený lektor se pozná podle toho, že zvládne rozličné situace. Vidí, co se v kurzu děje, a přizpůsobí se potřebám. Když umí dobře reagovat na potřeby, které aktuálně na kurzu vznikají. Důležité je také naladění na lidi a jejich situaci - jejich realitu. Oceňované je také to, když lektor představuje svůj koncept jako jednu z možností, né jako dogma. A je šikovný moderátor diskusí…. Lektor je tam pro ty lidi, má vytvořit prostředí, ze kterého si účastníci mohou odnést maximum.
Na závěr
Věříme, že jste v textu našli inspiraci pro svou práci. Pokud vidíte trendy jinak než naši respondenti, ozvěte se. Moc rádi si přečteme vaše ohlasy nebo si o vašem pohledu popovídáme.