6 pohledů generace Z na svět
Červenec 17, 2025

"Jak se dívá GenZ na svět?", ptají se mě manažeři (z jiných generací) často. Na to není krátká odpověď. Speciálně, když vám každé Zetko řekne, že nemůže mluvit za ostatní...
Ale našel jsem zajímavý výzkum z Británie, který popisuje hned 6 různých pohledů Generace Z na svět na základě výzkumu na reprezentativním vzorku doplněném kvalitativním dotazováním s názvem "Gen Z: Trends, Truth and Trust" (2025).
Kluci už nemůžou být kluky: Zastánci tradiční maskulinity
Tato skupina, tvořící 14 % celkové populace Gen Z, je převážně mužská (82 %). „Kluci“ se cítí uvězněni posunujícími se společenskými očekáváními ohledně maskulinity a nejsou si jisti, co dnes znamená být mužem. Často se cítí pod útokem a odcizeni od progresivních narativů, přičemž rezonují s názory postav jako Andrew Tate a Jordan Peterson, kteří zdánlivě potvrzují jejich pocit marginalizace. Této skupině zásadně chybí pozitivní vzory a bezpečné prostory pro objevování vlastní identity. To je činí zranitelnými vůči negativním vlivům.
Boj za práva: Společensky uvědomělí aktivisti
Tento pohled na svět, tvořící 12 % Gen Z, je mírně silněji zastoupen u ženského pohlaví (60 %). Jedná se o generaci Z, která je oddána rovnosti, férovosti a sociální spravedlnosti. Jsou ohromně optimističtí ohledně možnosti dosáhnout smysluplných změn a často vedou nebo se účastní občanských aktivit. Mají silný morální kompas spojený se spravedlností v otázkách, jako je změna klimatu, rasová spravedlnost a práva LGBTQ+. Přestože se považují za obecně šťastné, věří, že Spojené království je hluboce nespravedlivé, ale věří, že pokrok je nezbytný a dosažitelný.
Girl power: Silné optimistické mladé ženy
Tato skupina, tvořící 21 % Gen Z, je téměř výhradně ženského pohlaví/nebinárních osob (99 %) a 16 % se identifikuje jako LGBTQIA+. Tyto mladé ženy cítí empowerment, spoléhají se na sebe a jsou odhodlané utvářet si vlastní budoucnost. Často odmítají tradiční očekávání nebo omezení, aniž by se uchylovaly k zjevnému politickému aktivismu, a jdou příkladem tím, že upřednostňují vzdělání, kariérní ambice a životní styl odrážející jejich hodnoty. Ačkoli jsou převážně progresivní, jejich zaměření směřuje spíše k osobním cílům než k politice na makro úrovni.
Kostky jsou vrženy: Znepokojení socioekonomickými bariérami
Tento pohled na svět, který tvoří 15 % Gen Z (přibližně 1,9 milionu jedinců) a je zhruba ze dvou třetin ženský (68 %). Tento typ pohledu nalezli výzkumníci výhradně z generace Z. Cítí, že společnost a ekonomika jsou proti nim nastaveny nespravedlivě, a jsou z toho nešťastní. Mají pocit, že jsou opomenuti. Vnímají, že nemají kontrolu nad svou budoucností, a obávají se o finance, zaměstnanost, bydlení, duševního zdraví nebo fyzický vzhled. Stojí za to říct, že tento pohled nesdílejí pouze marginalizované nebo nízkopříjmové supiny.
Hráči s nulovým součtem: Radikální pohled na svět, vystrašení/cítí se pod útokem
Tento pohled na svět, který tvoří 18 % Gen Z, je genderově vyvážený a výhradně zaznamenaný u generace Z. Vidí svět v černobíle a věří, že aby jedna skupina uspěla, jiná musí selhat. Kromě identitární politiky se přiklánějí k autoritářským a radikálním názorům a obávají se problémů, jako je třeba nalezení životního partnera nebo ohrožení jejich svobod. Také věří, že tvrdá práce se vyplatí a že sociální systém je příliš benevolentní.
Nepopsané listy: Neutrální nezaujatí mladí muži
Tato výhradně mužská skupina, která tvoří 20 % Gen Z, upřednostňuje koníčky, přátelství a každodenní život před zapojením do sociálních nebo politických problémů. Nejsou neinteligentní ani bez ambicí, ale věnují malou pozornost záležitostem mimo svůj bezprostřední svět. Jejich hlavní zaměření je na to, aby se jim v životě dařilo – chodili do školy, pracovali, sledovali a hráli sport, hráli hry, sledovali YouTube a procházeli sociální média pro zábavu. Jejich cíle se točí kolem hmatatelných, krátkodobých úspěchů, jako jsou dobré známky, získání dobrého zaměstnání, koupě domu a založení rodiny.
Řada výzkumů přináší data o generaci Z jako celku. Tato studie zachycuje různorodé postoje, hodnoty a reakce na výzvy, kterým čelí tato generace čelí. Popsaných 6 pohledů na svět ukazuje nejvýraznější perspektivy uvnitř generace, i když v realitě nemusí mít lidé pohledy takto jednoznačné a v něčem se můžou prolínat.
Zajímavé je, že 2 pohledy jsou převážně až úplně mužské. 3 jsou spíše až úplně ženské. A jen jeden zastávají muži a ženy 50:50. Růst názorové odlišnosti mezi mladými muži a ženami ukazuje i řada dalších výzkumů. Uvidíme, co nám přinese situace, kdy ženy budou čím dál liberálnější a muži čím dál konzervativnější.
Zde jsou tedy obecněji pojaté pohledy na svět. Jiné pojetí segmentace generace Z nabízejí studie EY. To nejpodstatnější z nich, tentokrát se zaměřením na pracovní očekávání a leadership najdete v článku 5 segmentů generace Z: Hlubší pochopení pro leadership
Petr Zappe
Řešíte právě s týmem Generaci Z, obecněji mezigenerační spolupráci a vedení nebo age management? Ozvěte se mi.